PERSBERICHT WINNAARS GOUDEN VENUS VAN MILO 2018

Imke Emons verkozen tot meest inspirerende Nederlander met een beperking

10.000 euro voor Horstse winnares van de ‘Gouden Venus van Milo’
23 september 2018

Imke Emons is de winnaar van de Gouden Venus van Milo. ​Dit is vandaag bekend gemaakt tijdens een speciale bijeenkomst in de Jaarbeurs in Utrecht. Emons krijgt hierdoor ook een geldbedrag van 10.000 euro, dat zij zal besteden aan haar eigen goede doel. De prijs is een initiatief van het goededoelenfonds van coöperatie DELA.

Van de 100 genomineerden is zij door het publiek en de vakjury gekozen tot de meest inspirerende persoon met een beperking, die veel betekent voor anderen en de maatschappij. In totaal werden bijna 15.000 stemmen uitgebracht. De prijs werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt.

Reuma en nekproblemen
Imke Emons (1985), burgerraadslid inHorst, heeft reuma en ernstige nekproblemen. Zij was een bekende visagiste en haarstyliste, maar is daarmee gestopt na de geboorte in 2013 van tweeling Fleur en Xavi. De gezondheidsproblemen van beide kinderen vielen Imke en haar gezin zwaar, ook financieel. In 2015 heeft zij Stichting LIVA opgericht, die gezinnen ondersteunt bij complicaties in de zwangerschap, of die een kind hebben met een chronische, terminale, levensbedreigende ziekte of handicap.

Imke is de opvolgster van Birsen Başar, die in 2017 de prijs won. Zij zet zich als ervaringsdeskundige in voor de acceptatie en participatie van mensen met autisme over de hele wereld.

Operatie
Het was nog even spannend of Imke bij de uitreiking van de Gouden Venus van Milo aanwezig kon zijn. Haar nekproblemen bezorgen haar veel pijn en ze hoopt dat ze snel een oproep krijgt voor een operatie. Met een vriendin was ze toch naar Utrecht gekomen en ze was zichtbaar verrast dat zij de Gouden Venus van Milo dit jaar mee naar huis mocht nemen.

‘Ik wilde heel graag winnen, om nog meer gezinnen te kunnen helpen. Maar het is altijd afwachten hoever je komt. Ik ben ontzettend blij. Onze stichting is volledig afhankelijk van donaties en giften en hiermee zijn we enorm geholpen.’

Aanmoedigen
Edzo Doeve, algemeen directeur coöperatie DELA: ‘Het is fantastisch om te zien hoe Imke zich inzet voor hulp aan gezinnen met kinderen met gezondheidsproblemen. Ze gaat door, ondanks haar eigen beperkingen. Zij is zonder twijfel een steun en toeverlaat voor gezinnen in moeilijke situaties. Met deze prijs moedigen we haar aan om hier mee door te gaan.’

De zilveren en bronzen Venus van Milo
Ook de nummer twee en drie op de lijst van de honderd genomineerden ontvingen zaterdag een prijs van het goededoelenfonds van DELA. Het zilver, de tweede prijs, ging naar Ellen de Boer uit Harderwijk. Als gevolg van een aanrijding door een dronken automobilist heeft zij een partiële dwarslaesie, maar Ellen deelt graag haar kennis en talenten om anderen te laten bloeien. Dat doet zij door bijles wiskunde aan VMBO-leerlingen te geven, een Chinees gezin te helpen en een mindfulnessgroep te begeleiden.

Brons was er voor Else Klomps uit Winterswijk. Zij heeft vanwege een spierziekte moeite met staan en lopen. Als vrijwilliger zet zij zich in voor de PeGeWe fietsvierdaagse, waaraan iedereen mee kan doen, met of zonder beperking. Zij wil het gewonnen geld besteden aan de aanschaf van aangepaste fietsen voor een leensysteem in Winterswijk. Daardoor kunnen meer mensen meedoen, het hele jaar rond.

Top-10 Gouden Venus van Milo:

Nummer           Kandidaat

1                      Imke Emons                             Horst

2                      Ellen de Boer                             Harderwijk

3                      Else Klomps                              Winterswijk

4                      Bob Verhaegh                            Maasbree

5                      Gerard Hilhorst                          Hoogland

6                      Bibian Mentel                            Loosdrecht

7                      Daan de Kort                            Veldhoven

8                      Manon van den Heuvel               Utrecht

9                      Nel Galjé                                  Zaandam

10                    Michelle Maasen                         Kerk-Avezaath

DELA goededoelenfonds
Met het thema ‘Onbeperkt!’ nodigt het DELA goededoelenfonds mensen met een beperking uit om, als vrijwilliger, iets goeds te doen voor een ander. Samen met leden en medewerkers van coöperatie DELA. Door iets goeds te doen voor een ander geven we het leven meer betekenis. Het is de bedoeling dat mensen met een beperking het project uitvoeren. Bij coöperatie DELA geloven we in een waardig afscheid voor iedereen, maar we geloven vooral dat we er zijn voor elkaar. We willen dat iedereen ervaart dat hij meedoet en ertoe doet. Want we zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Op www.goudenvenusvanmilo.nl staat een overzicht van alle honderd genomineerden.